Książki Naszych Marzeń

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

3 stycznia 2017

Książki naszych marzeń

„KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ”

„Książki naszych marzeń” to Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W ramach programu otrzymaliśmy 2712,50 zł na doposażenie biblioteki szkolnej w nowości wydawnicze – książki, które nie są podręcznikami. Uczniowie naszej szkoły biorąc udział w Ogólnopolskich Wyborach Książek wybrali pozycje, którymi szczególnie są zainteresowani.
Lista książek konsultowana była również z nauczycielami, Radą Rodziców, pracownikami MBP – F.14.W ten sposób nasz księgozbiór powiększył się o 141 ciekawych pozycji, wśród nich serie: Magiczne drzewo; Poznaj świat; Kroniki Archeo; Klub poszukiwaczy przygód; Biuro detektywistyczne Lassego i Mai; Martynka; Hania Humorek; Mikołajek; Dziennik cwaniaczka; Zaopiekuj się mną; Amy i przyjaciele; Czytamy bez mamy; Czytam sobie.
Szczególnie polecam książki polskich autorów: Grzegorz Kasdepke, Agnieszka Stelmaszyk, Andrzej Maleszka, Małgorzata Strzałkowska, Grażyna Bąkiewicz, Natalia Usenko, Danuta Wawiłow, Agnieszka Frączek, Agnieszka Chylińska, Marcin Prokop.

Z przyjemnością informuję, że wszystkie zakupione w ramach programu książki, można już wypożyczać.


PRZYJDŹ! ZOBACZ! WYPOŻYCZ!


Kto czyta nie błądzi - wpływ czytania na rozwój poznawczy i emocjonalny dzieci.


Rzeczywistość w której żyjemy jest oparta na obrazie i dźwięku. Dzieci od najmłodszych lat zalewane są falą bodźców płynących z laptopów, smartfonów i telewizji. W tym natłoku audiowizualnych przekazów dzieci muszą nauczyć się szybkiego odnajdywania kluczowych dla nich informacji. Czy w takim razie współczesnym dzieciom nadal potrzebne są książki? Czy czytanie może wykształcić u nich umiejętności, które będą przydatne w przyszłości?
TAK!

Koncentracja uwagi, wytrwałość i myślenie:

Dzieci, do których napływa duża ilość bodźców audiowizualnych uczą się przerzucania uwagi pomiędzy kilkoma źródłami informacji. Często zdarza się, że równocześnie jedzą, grają na telefonie, oglądają film i rozmawiają z rodzicem. Przerzutność uwagi wytwarza się więc u współczesnych dzieci w sposób naturalny. Dzieci i młodzież nie radzą sobie jednak z koncentracją uwagi na jednym zadaniu, oraz z odnajdywaniem informacji istotnych. Z tego powodu często nie są w stanie wyciągnąć logicznych wniosków z prezentowanego im materiału. Czytanie uczy dzieci wytrwałości, cierpliwości i koncentracji. Czytanie ze zrozumieniem wymaga odnalezienia informacji istotnych i połączenia ich w logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy. Jest to podstawa myślenia logicznego, która pozwala nam w przyszłości na selekcjonowanie informacji i ich analizę. Dzieci, którym książki czytane są na głos dodatkowo wzmacniają uwagę i analizę słuchową. Dzięki temu są w stanie skupić się na słowach płynących z ust drugiego człowieka. Jest to znakomita inwestycja w rozwój edukacyjny dziecka. Pozwala bowiem na lepsze przetwarzanie informacji przekazywanych przez nauczycieli. Jednak przede wszystkim jest to inwestycja w rozwój społeczny dziecka: umiejętność konwersacji i słuchania drugiego człowieka.

Komunikacja i rozwój słownictwa Współczesne komunikaty są zwykle krótkie i ubogie słownikowo. Książki są podstawowym nośnikiem poprawnej polszczyzny, w których wciąż przykłada się wagę do konstrukcji zdania i zabawę słowem. Dzieci, które czytają mają większy zasób słownictwa, lepiej rozumieją subtelne różnice między wyrazami bliskoznacznymi, szybciej uczą się rozumienia metafor, ironii i dowcipu. Dzięki czytaniu dzieci lepiej wyrażają swoje myśli. Potrafią bronić swojego zdania, rozmawiać o emocjach, potrzebach i postawach.

Empatia i wrażliwość emocjonalna Dzięki książkom dzieci uczą się rozumienia cudzych stanów emocjonalnych, motywacji innych ludzi i wytwarzają szacunek dla odmienności. Czytanie książki bez nawiązania emocjonalnej więzi z bohaterem zwykle kończy się porażką. Wytworzenie tej więzi jest zaś treningiem dla budowania poprawnych relacji w rzeczywistości.

Nauka relaksu Szybkie tempo współczesnego świata sprawia, że coraz więcej dzieci jest nadpobudliwych, drażliwych i chaotycznych. U młodzieży stwierdza się wzrost przypadków zaburzeń snu i zaburzeń emocjonalnych. Czytanie to sposób na wyciszenie organizmu i oderwanie od ciągłej stymulacji. Czytanie wpływa szczególnie korzystnie na wyciszenie organizmu przed snem. Książka może być dobrą inwestycją w rozwój intelektualny dziecka. Daje kompetencje, których rozwoju nie zapewniają współczesne media. Książka to jednak przede wszystkim dobra zabawa i przyjemność. Dlatego nie odsyłajmy dzieci do czytania „za karę”. Starajmy się dobierać dla nich książki, które mają szanse je zainteresować, a przede wszystkim sami bądźmy dobrym przykładem. Dzieci uczą się przez powtarzanie zachowania dorosłych. Jeśli w naszej rodzinie będzie zwyczaj czytania książek, to dziecko ma większe szanse na przejęcie tego nawyku.




Autorzy





Holly Webb – brytyjska pisarka; autorka licznych książek dla dzieci, szczególnie podobających się małym dziewczynkom.
Mieszka w południowej Anglii w Berkshire z mężem, trzema synami i kotem. Zaczęła pisać wiele lat temu, kiedy pracowała jako redaktor literatury dziecięcej. Jednak to pisanie książek było jej największą pasją. Obecnie pisze bez przerwy.
Krytycy zarzucają jej schematyczność, prostotę i nadmierną słodycz. Cechą charakterystyczną jej utworów są częste zdrobnienia. Bohaterkami książek są z reguły małe dziewczynki oraz zwierzęta, którym one pomagają.

Fragmenty wywiadu z Holly Webb - http://www.zielonasowa.pl/

Skąd wziął się pomysł, aby zacząć pisać o czworonogach?
Od zawsze kochałam koty i psy. Zwierzęta towarzyszą mi przez całe życie. Według mnie więź pomiędzy dzieckiem a czworonogiem jest czymś niezwykłym, a ja chciałabym unaoczniać tę więź.

Czy masz w domu koty lub psy?
Obecnie mam tylko jednego kota o imieniu Marble. Jego imię pochodzi od pewnego rodzaju ciasta!

Skąd czerpiesz pomysły na kolejne książki o kociakach i szczeniakach? Czy są to prawdziwe historie, czy tylko częściowo oparte na faktach?
Wielu ludzi opowiada mi historie, które przydarzyły się im oraz ich zwierzętom. Najczęściej te historie opowiadają mi dzieci podczas autorskich spotkań w szkołach. Opowieści w książkach zawierają wątki, które wydarzyły się naprawdę, jednak wplotłam je w fikcyjne otoczenie.

Zwierzęta w Twoich książkach mają ciekawe imiona. W jaki sposób je wymyślasz?
Większość szczeniaków ma imiona zasłyszane i pożyczone od piesków, na które ludzie wołają w parku. Moi synowie uwielbiają psy i często proszę ich o pomysły na imiona. To bardzo pomocne!







Agnieszka Stelmaszyk - urodziła się w 1976 roku. Zanim odkryła swój talent pisarski, podejmowała się różnych zajęć. Już jako dziewczynka marzyła o tym, by zostać lekarzem lub przyrodnikiem. Później myślała o karierze archeologa, a nawet malarki. W pełni spełniona poczuła się jednak dopiero jako pisarka. Autorka twierdzi, iż najbardziej w tym zawodzie pociąga ją fakt, że może wcielić się w dowolnie wybraną postać i na chwilę stać się kimś zupełnie innym. Z zawodu autorka jest nauczycielką języka polskiego, jednak nigdy nie pracowała w szkole.

Znane książki:
Serie - Kroniki Archeo; Koalicja Szpiegów; Klub poszukiwaczy przygód; Już czytam.

„Trudno mi powiedzieć, dlaczego zaczęłam pisać właśnie dla dzieci. Chyba dlatego, że zawsze zwariowane historie krążyły mi po głowie i w pewnym momencie po prostu zaczęłam przelewać je na papier. Rzeczywiście, nie łatwo dziś zainteresować młodych czytelników literaturą. Trudniej jest konkurować z grami i wszelkimi elektronicznymi gadżetami. Dlatego wielką radość sprawiają mi dzieci, które do mnie piszą, dzieląc się wrażeniami z lektury moich książek. Cieszy mnie również, gdy na spotkaniach autorskich rodzice mówią, że ich dzieci dzięki „Kronikom Archeo” złapały czytelniczego bakcyla, polubiły czytanie i sięgają po coraz to inne książki, choć wcześniej raczej niechętnie to robiły…”







John Flanagan – australijski pisarz. Przez dwie dekady pisał spoty reklamowe i scenariusze, później zaś trafił do telewizji i został jednym ze współtwórców sukcesu sitcomu Hi Dad!. Najbardziej znany jednak jest ze swojej serii książek pt. Zwiadowcy, osadzonej w fantastycznym świecie powieści dla młodzieży.
Flanagan zaczął pisać historię Willa dla swego syna, Michaela, jednak to, co miało być opowieściami na dobranoc, szybko przerodziło się w cykl powieści. Do tej pory Flanagan napisał 13 książek tej serii. Pisarz wraz z żoną mieszka na przedmieściach Manly w Australii. Ma troje dzieci i czworo wnuków.

Seria powieści Zwiadowcy
1. Ruiny Gorlanu
2. Płonący Most
3. Ziemia Skuta Lodem
4. Bitwa o Skandię
5. Czarnoksiężnik z Północy
6. Oblężenie Macindaw
7. Okup za Eraka
8. Królowie Clonmellu
9. Halt w niebezpieczeństwie
10. Cesarz Nihon-Ja
11. Zaginione historie
12. Królewski zwiadowca





Andrzej Maleszka – polski reżyser i scenarzysta, pisarz, specjalizujący się w twórczości dla dzieci i młodzieży. Twórca wielu sztuk teatralnych, teatru telewizji i filmów. Nominowany i nagradzany wieloma nagrodami, w tym w ramach festiwalu Ale Kino! Także laureat nagrody IBBY za najlepszą powieść roku dla dzieci. Kawaler Orderu Uśmiechu. Cykl „Magiczne drzewo” zdobył 19 listopada 2007 r. w Nowym Jorku międzynarodową Nagrodę Emmy w kategorii produkcji telewizyjnych dla dzieci i młodzieży. Nakładem Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak od 2009 r. wydaje cykl powieści dla dzieci pod tym samym tytułem. Autor znakomicie rozumie świat dzieci i opowiada historie z ich punktu widzenia. Jako reżyser jest też ekspertem w pracy z młodymi aktorami.
Zarówno jego filmy, jak i przedstawienia teatralne emanują niezwykłą fantazją ich twórcy, nieoczekiwanymi pomysłami i ogromnym ładunkiem energii. Są to najczęściej magiczne historie łączące fantastykę i współczesne realia. Możliwe jest tu wszystko: ludzie mówią kocim językiem, na głowie może komuś wyrosnąć niebieska róża, a dziewczyna może zachowywać się jak telewizor i być sterowana pilotem.





Grzegorz Kasdepke – polski pisarz dla dzieci i młodzieży, autor scenariuszy, dziennikarz. Z wykształcenia dziennikarz, z wyboru – bajkopisarz. Były wieloletni redaktor naczelny magazynu „Świerszczyk”. Grzegorz Kasdepke napisał ponad 30 książek dla maluchów i starszych dzieci. Był także autorem scenariuszy do telewizyjnych programów dla dzieci, między innymi takich jak: „Ciuchcia” , „Budzik”. Przez cztery lata był też scenarzystą serialu „Klan”. Wielbiciel radia, twórca licznych słuchowisk radiowych. Jest laureatem wielu cennych nagród.

- Wszystkie moje książki powstawały dla syna Kacpra, on był niejako przyczynkiem do wszystkich opowiadań, moje książki rosną też wraz z moim synem - mówił pisarz podczas spotkania w 2013 roku w MBP w Radomsku. Pisarz przyznał się także, że jako dziecko nie lubił czytać i dopiero ciocia namówiła go, a raczej zmusiła do przeczytania książki Jana Grabowskiego „Finek” i od tego czasu zakochał się w czytaniu. Autor sam o sobie mówi, że lubi pisać książki niezbyt mądre, trochę w nurcie antypedagogicznym, ale za to zajmujące, intrygujące i interesujące.





Jeff Kinney (ur. 19 lutego 1971) – amerykański pisarz, rysownik, projektant gier online. Napisał między innymi serię książek pt. Dziennik cwaniaczka.

Dzieciństwo spędził w okolicach Waszyngtonu. Uprawiał wszelkie sporty, na jakie zapisał go ojciec. Był regularnie ogrywany w młodzieżowy baseball, a trener piłki nożnej oddelegował go do przynoszenia piłek. Uchylał się przed lekcjami pływania, chowając się w szatni. Aby uciec od tej niesławnej przeszłości i rozpocząć wszystko na nowo, w 1995 roku Kinney przeprowadził się do Nowej Anglii. Pracował jako grafik prasowy i programista oraz zajmował się innymi zadaniami, które nie wymagały wysiłku fizycznego.

Mając dwadzieścia parę lat, postanowił napisać książkę swobodnie opartą na motywach swojego dzieciństwa, która przedstawiłaby w pigułce najśmieszniejsze rzeczy, jakie przytrafiły się w tym czasie jemu oraz jego rodzinie. Spędził około cztery lata, spisując wszystko, co spamiętał z tamtego okresu, a następne trzy – na tworzeniu historii. Początkowo wcale nie zamierzał jej prezentować w Internecie, ale gdy pracował nad książką, pojawiła się okazja, aby przedstawić ją na stronie www.funbrain.com. „Dziennik cwaniaczka” pojawił się tam w maju 2004 roku i od tej pory zyskał ponad 20 milionów czytelników.

Obecnie mieszka w południowej części stanu Massachusetts razem z żoną Julie oraz dwoma synami, Willem i Grantem.




REFLEKSJE MŁODYCH CZYTELNIKÓW


HOLLY WEBB Seria „Zaopiekuj się mną”

„WRÓĆ ALFIKU”

Książka opowiada o dziewczynce Ewie, która bardzo ucieszyła się, gdy rodzice dali jej pieska – Alfika. Szczeniak bardzo ją kochał, lubił być głaskany i spał z nią w łóżku. Codziennie, gdy wracała ze szkoły, szczęśliwie witał ją merdając ogonem. Po jakimś czasie Ewie urodził się braciszek i wszyscy zajmowali się tylko nim. W końcu zaczęło brakować czasu, żeby zajmować się Alfikiem, nie mówiąc już o zabawie. Piesek poczuł się porzucony i samiuteńki...

„PORWANIE MAŁEJ MILI”

Tosia od zawsze chciała mieć kotka więc była bardzo podekscytowana, gdy jej rodzina zgodziła się na kota bengalskiego – bardzo drogą rasę. Mila była najładniejszą kotką, jaką Tosia widziała! Gdy dziewczynka usłyszała plotki o złodziejach kotów w okolicy, nie chciała wypuszczać Mili z domu. Kotka jednak nie wytrzymała, bo była zbyt energiczna, żeby usiedzieć długo w domu. Pewnego dnia Tosia wracając ze szkoły nigdzie nie mogła znaleźć Mili. Bała się, że jej kochaną kotkę skradziono...

Alicja Kwaśny klasa 3 a

„DZIELNY MAŁY KARMEL”

Helena razem z Weroniką poszły do kliniki weterynaryjnej. Po drodze zobaczyły małego kotka i wzięły go ze sobą do kliniki. Okazało się, że kotek ma złamaną tylną łapę. Dziewczynki postanowiły rozwiesić ogłoszenia odnośnie poszukiwania właściciela. Niestety właściciel się nie odnalazł. W końcu mama Heleny zgodziła się zabrać kotka do domu. W czwartek, babcia przez przypadek, wypuściła kotka na dwór. Babcia szukała Karmelka bez skutku. Helena nie mogła zasnąć, lecz po chwili zauważyła Karmelka obok płotu. Odtąd Karmelek nie wychodził sam z domu.

Wiktoria Piłat klasa 3 a

„Na ratunek Rufiemu”

Gosia i Adam nie mogą doczekać się wakacji nad morzem, zwłaszcza że Rufi, ich nowy pies jedzie z nimi. Gdy są już w białym domku na klifie, zaczynają się kłócić, kto będzie spał na górnym łóżku. Gosia idzie na kompromis i wtedy zauważa, że Rufi zniknął. Cała rodzina zaczyna go szukać. Znajduje go Gosia...
Pewnego dnia rodzice jadą na zakupy, a Gosia, Adam i Rufi idą na spacer po klifach. Jest to bardzo fajny spacer do momentu, gdy dzieci zaczynają się kłócić. Rufus nie znosi, gdy się kłócą, więc zaczyna gonić motyla. Gdy Adam przekazywał smycz Gosi, pies wyrwał się. Dzieci nie zdążyły złapać smyczy i Rufus spadł z klifu...

Katarzyna Mucha klasa 3 a

Zwiadowcy – seria dwunastu powieści fantasy autorstwa australijskiego pisarza Johna Flanagana. Osadzona w fikcyjnym, stylizowanym na średniowiecze świecie, powieść przygodowa dla nastolatków, w której dobro zwycięża zło. Korpus Zwiadowców zajmuje się dostarczaniem informacji o wrogich zamiarach nieprzyjaciół królowi Araluenu – Duncanowi oraz pilnowaniem porządku w królestwie.
Książki przedstawiają przygody Willa i jego przyjaciół z sierocińca. Kiedy piętnastoletni Will chce zostać rycerzem, okazuje się, że jest zbyt drobny do władania mieczem. Wtedy tajemniczy Halt proponuje mu przystanie do zwiadowców - ludzi owianych legendą, którzy podobno potrafią stawać się niewidzialni...
Początek nauki u mistrza Halta to jednocześnie początek wielkiej przygody i prawdziwej męskiej przyjaźni.

Gorąco polecam!!!
Agata Wicher klasa 3 b





Kroniki Archeo - Kto z was nie chciałby choć na jeden dzień wcielić się w rolę detektywa? Przygoda życia? Czemu nie! Dzięki bohaterom „Kronik Archeo” Agnieszki Stelmaszyk wszystko może się wydarzyć. Wspólnie z Bartkiem i Anią Ostrowskimi odkryjecie głęboko skrywane tajemnice i podejmiecie próbę odnalezienia tajemniczego skarbu. Zanim jednak uda się rozwikłać zagadkę, będzie na was czyhać wiele pułapek. Musicie działać szybko. Wróg czai się tuż za plecami, a jak się okazuje, nie tylko on może być przeszkodą. Z każdym skarbem związana jest jakaś tajemnica, albo mroczna klątwa...

Naszym zdaniem świetna książka przygodowa i bardzo wciągająca.

Polecamy przeczytać.

Magdalena Szulc i Malwina Bułka klasa 3 b






Hania Humorek – Super Seria. Fajnie się czytało. Dowiecie się w niej, jak poradzić sobie z różnymi humorkami.
Główną bohaterką jest dziewczynka o imieniu Hania. Ma brata, którego nazywają Smrodek, kotkę Myszkę i ropuchę Żabcię. Należą do klubu SR.
Serdecznie polecam tę serię, zwłaszcza gdy dokucza Wam jakiś paskudny Humorek

Polecam

Martyna Mularczyk klasa 3 b


MAGICZNE DRZEWO TOM 6 „CIEŃ SMOKA” AUTOR ANDRZEJ MALESZKA


Moje pierwsze spotkanie z serią książek Andrzeja Maleszki miało miejsce w wakacje na obozie, kiedy to kolega pożyczył mi do przeczytania Magiczne drzewo „Czerwone krzesło”. Doskonale pamiętam jak świetne wrażenie zrobiła na mnie akcja tej książki.
Jednak najlepszą książką, moim zdaniem, jaką napisał Andrzej Maleszka jest „Cień smoka”.
Przedstawia ona wspaniały świat przygód młodzieży: Kukiego, Blubka, Gabi i pieska Budynia. Chłopcy, to typowe łobuziaki, a Gabi grała rolę tej opiekuńczej i troskliwej. Bohaterowie ponownie wyruszają w niesamowitą przygodę. Dzieje się to za sprawą magicznych przedmiotów, które posiadają. Niestety jeden z nich ulega zniszczeniu, więc wyruszają w podróż, aby odnaleźć kolejny magiczny przedmiot, który odczaruje zło, które "niechcący" uczynili. Przyjaciele mieli bardzo wiele przygód, które nieraz zagrażały nawet ich życiu, ale zawsze mogli na siebie liczyć i na swoją pomoc. Akcja tej książki jest bardzo dynamiczna.
Uważam, że książka na pewno przypadnie do gustu wszystkim dzieciom ponieważ toczy się w tempie gry komputerowej, jest zabawna, zaskakująca i czasami nieco straszna. Jest to książka bardzo mądra, ponieważ uczy jak odróżniać dobro od zła oraz mówi o ważnych sprawach dzieci. Nakazuje żyć w przyjaźni i z szacunkiem odnosić się do innych. Książka napisana jest łatwym językiem, często potocznym, a litery są duże i dla każdego czytelne. Dodatkową zaletą są bardzo liczne fotografie przedstawiające naszych młodych bohaterów w akcji.
Mnóstwo ciekawych przygód oraz śmiesznych dialogów sprawia, że przy czytaniu na pewno nikt nie będzie się nudził.
Na podstawie „Magicznego Drzewa” Andrzej Maleszka stworzył znany na całym świecie cykl filmowy nagrodzony telewizyjnym Oscarem – Emmy Award.



Jakub Poźniak – klasa 4 b


„Dziennik Cwaniaczka” – serię tych książek poznałem dzięki koledze, który czytał ją wcześniej. Na razie przeczytałem tylko jedną część pt. ,,Droga przez mękę” i właśnie jestem w trakcie czytania drugiej pt. „Rodrick (czyt . Rodrik) rządzi”. Książka ta spodobała mi się dlatego, że zawiera dużo śmiesznych scen oraz ma także elementy z komiksów (przy ilustracjach są dymki zawierające to, co mówią poszczególne postacie). Głównym bohaterem serii jest Greg Heffley ( tytułowy Cwaniaczek). Autorem książki jest Jeff Kinney.

Książka pt. „Dziennik Cwaniaczka -Droga przez mękę” opowiada o wyprawie samochodowej rodziny Heffleyów, podczas której przeżyją oni wiele ciekawych przygód. Między innymi spotkają bandę Brodacza oraz niesforną świnię. Heffleyowie przeżyją doprawdy niezapomnianą przygodę (choć Greg oddałby wiele, żeby nic z niej nie zapamiętać).

POLECAM
Wojciech Mucha - klasa 4 b


MAGICZNE DRZEWO

Magiczne drzewo to seria książek opowiadająca o grupie dzieci. Głównymi bohaterami są Kuki i jego przyjaciele (w tym mówiący pies). Dzieci zostają wciągnięte w świat przedmiotów powstałych z powalonego przez burzę magicznego drzewa. Każda z tych rzeczy ma cząstkę mocy drzewa i inną magiczną właściwość. W kolejnych częściach serii pojawiają się nowe przedmioty. Możliwość wykorzystania magii czasami prowadzi do dobrych rzeczy, ale często magia wymyka się spod kontroli i dzieci muszą ratować świat przed strasznymi skutkami własnej lekkomyślności.

W pierwszej części („Czerwone krzesło”) magicznym przedmiotem jest krzesło spełniające wszystkie życzenia osoby, która na nim siedzi.

Kolejna część („Tajemnica mostu”) opowiada o magicznym moście zapomnienia. Jeden z bohaterów zostaje zaczarowany i przyjaciele muszą odnaleźć most aby go uratować.

W trzeciej części („Olbrzym”) jeden z bohaterów wyczarowuje groźnego olbrzyma, z którym muszą się zmierzyć bohaterowie.

W następnej części („Pojedynek”) Kuki zostaje wysłany na obóz szachowy i aby wymigać się od nudnych zajęć tworzy własnego klona, co jest początkiem wielu problemów. W tej części magicznym przedmiotem są figury szachowe.

Część piąta („Gra”) to historia, w której klon Kukiego szuka magicznej kostki do gry. Jej użycie jest ryzykowne, gdyż kostka może spełnić życzenie rzucającego, albo dokładne przeciwieństwo tego życzenia.

W szóstej części („Cień smoka”) magicznym przedmiotem jest figurka wyrzeźbiona z magicznego drzewa. Zostaje stworzony też wielki smok, który przysparza bohaterom bardzo wielu problemów.

Niedawno ukazała się siódma część („Świat ogromnych”). Nie zdążyłem jeszcze jej przeczytać.

Każda z przeczytanych przeze mnie części bardzo mi się podobała. Bohaterowie przeżywają fantastyczne przygody, zwiedzają świat i muszą zmierzyć się z wieloma niebezpieczeństwami. Czasami robią złe lub głupie rzeczy, ale zawsze się wspierają i udaje im się wygrać. Polecam tę serię wszystkim.

Paweł Śmigas – klasa 4 a


„HARRY POTTER I INSYGNIA SMIERCI”
Czytać albo nie czytać?
Oto jest pytanie..

Jeśli znasz to uczucie kiedy zamiast smacznie spać, trzymasz pod kołdrą książkę i z wypiekami przerzucasz kartki, to właśnie mowa o Harrym Potterze. „Harry Potter i Insygnia Śmierci” to ostatnia część cudownej, magicznej baśni, jaką jest seria przygód słynnego chłopca, który jest czarodziejem.
W powieściach o Harrym Potterze mamy do czynienia z dwoma światami - „normalnym”, ludzkim oraz magicznym, w którym żyją czarodzieje. Obywatele magicznego świata wiedzą o istnieniu świata ludzi, nazywając ich trochę pogardliwie Mugolami, ale generalnie odnoszą się do nich z sympatią.
Podobnie jak poprzednie części „Harry Potter i Insygnia Śmierci” jest zbiorem fascynujących, intrygujących, ale jednocześnie mrocznych i przerażających przygód Harry’ego Pottera. Czarodziej razem ze swoimi przyjaciółmi Ronem i Hermioną wyruszają na misję, powierzoną im przez dyrektora Hogwartu Dumbledora. Mają za zadanie znaleźć i zniszczyć wszystkie horkruksy, czyli cząstki duszy złego czarnoksiężnika Lorda Voldemorta. Kto tego dokona zniszczy największe zło, którego wszyscy się boją. Tytułowe insygnia śmierci to tajemnicze znaki, które oznaczają Czarną Różdżkę, Kamień Wskrzeszenia oraz Pelerynę-Niewidkę, które zapewniają władzę nad śmiercią. Cała historia kończy się dobrze, ponieważ w ostatecznym starciu Harry pokonuje Lorda Voldemorta.
Moim zdaniem to najważniejsza część serii, ponieważ wyjaśnia wiele wątków i tajemnic oraz pokazuje mrożącą krew w żyłach ostatnią walkę dobra ze złem, czyli Harry’ego z Voldemortem. Atmosfera książki jest czasami przerażająca, przez co czyta się ją z zapartym tchem. Nie jest to tylko powieść przygodowa, ponieważ pokazuje czytelnikom, co jest w życiu najważniejsze. Nie ma znaczenia czy jesteśmy czarodziejami czy Mugolami- miłość, przyjaźń, wierność i poświęcenie dla kogoś to najbardziej istotne wartości w życiu, którymi powinniśmy się kierować. Harry, Ron i Hermiona ciągle stawali przed ciężkim wyborem czy ratować siebie, czy przyjaciela i bardzo często poświęcali się dla innych. Niesamowite opisy, zaskakujące zwroty akcji, czary, zaklęcia i co najważniejsze - zwycięstwo dobra nad złem, to tylko mała cząstka wrażeń, która czeka na nas w książce.
Podczas czytania Harrego Pottera wpadamy w trans i stajemy się częścią czarodziejskiego świata. Może dlatego przygody Pottera tak bardzo działają na czytelników, ponieważ autorka opisuje cały ten świat tak, jakby kiedyś była w nim naprawdę, znała Harry’ego i czarowała różdżką. Kiedy czytam tą powieść czuję się jakbym wsiadała do Expressu Hogwart i marzę, żeby ta podróż nigdy się nie kończyła...

Zosia Hronowska 4b

PRZEKONAM WAS, ŻE TO KSIĄŻKA NAWET DLA TYCH, KTÓRZY NIE LUBIĄ CZYTAĆ

„Dziennik cwaniaczka”
to seria książek prezentująca zabawne losy Grega Heffleya, gimnazjalisty, który podobnie jak większość uczniów jest niezadowolony z faktu, że musi chodzić do szkoły. Jego zdaniem gimnazjum to najgłupszy pomysł na świecie, a jego koledzy to banda goryli. W „Zezowatym szczęściu” źródłem problemów dla Grega jest nie tylko szkoła, ale też denerwujące rodzeństwo, rodzice ze swoimi dziwnymi pomysłami i wiele różnych zbiegów okoliczności. Nawet najlepszy przyjaciel zawodzi Grega, ponieważ zaczął się spotykać z dziewczyną i nie ma już dla niego czasu, a to już za dużo na jedną głowę gimnazjalisty… Wszystkie te rozterki i problemy Greg opisuje w przezabawny sposób w swoim dzienniku.
Książkę czyta się błyskawicznie i z uśmiechem na ustach, a dodatkową atrakcją są śmieszne rysunki, które w fajny sposób przedstawiają wydarzenia z życia bohatera. Takie połączenie rysunków i historyjek sprawia, że wszystkie ‘cwaniaczki’, które nie lubią czytać, nie mogą oderwać się od lektury Dziennika. Greg to prostu sympatyczny bohater, a historie, które opowiada mogą się zdarzyć każdemu uczniowi. Jest on amerykańskim nastolatkiem, ale wcale nie odczuwamy tego, że pochodzi z innego kraju. Greg jest przeciętny jak większość uczniów, mówi jak oni, zachowuje się jak oni, dlatego właśnie czytelnicy widzą w nim siebie i tak bardzo go uwielbiają. Dzięki głównemu bohaterowi uczymy się, że nie wszystkie sprawy i problemy są tak poważne, jak się wydają na początku, a po czasie traktujemy je bardziej z przymrużeniem oka.
Książka ta sprawia, że nawet pochmurny dzień staje się słoneczny i pełen radości. Każda następna strona lektury to kolejna salwa śmiechu i coraz lepszy humor. „Zezowate szczęście” to opis kłopotów Grega, ale przedstawiony w taki sposób, że nie da się z nich nie śmiać. „Dziennik cwaniaczka” jest tak lekki w czytaniu jak ciastko z kremem w jedzeniu. Nie trzeba się w nim doszukiwać morałów i pouczeń, to po prostu lektura dla relaksu po ciężkim dniu w szkole. Każdy kolejny tom Dziennika wciąga nas coraz bardziej i bardziej… aż nie możemy uwierzyć, że to już koniec opowieści.

Marysia Hronowska 4b


RECENZJA KSIĄŻKI

Tytuł: „Bodzio i Pulpet” – „Seria z Ufoludem”
Autor: Grzegorz Kasdepke
- polski pisarz dla dzieci i młodzieży. Laureat wielu nagród literackich. Pisarz znany z serii opowiadań o „Detektywie Pozytywce”
Ilustracje: Artur Gulewicz
Wydawnictwo: „Nasza Księgarnia” 2012 r.
Gatunek literacki – epika – opowiadania


Dlaczego sięgnąłem po tę książkę?

Przeglądając książki w bibliotece szkolnej, zwróciłem uwagę na zabawny tytuł „ Bodzio i Pulpet”. Potem przeczytałem kilka słów o książce zapisanych na tylnej stronie okładki, w których to autor książki znany mi Grzegorz Kasdepke przekonywał, że jest to fantastyczna książka o przygodach Bodzia i kosmitach. Ponieważ lubię literaturę i filmy fantastyczne oraz opowiadania z poczuciem humoru, postanowiłem wypożyczyć tę książkę.

O książce „ Bodzio i Pulpet”

Cała książka oprawiona jest w twardą, ilustrowana okładkę, na której znajdują się postacie głównych bohaterów – Bodzia i Pulpeta. Na wstępie autor życzy dobrej zabawy przy czytaniu tej książki. Całość książki została podzielona na piętnaście krótkich opowiadań, w których opisane są przygody bohaterów – pary szkolnych przyjaciół. Poszczególne opowiadania nie są ze sobą powiązane. Każde przedstawia inną historię z życia bohaterów. Książka jest napisana prostym językiem, zrozumiałym dla uczniów szkoły podstawowej. Jest bogato i ciekawie ilustrowana. Przygody bohaterów i ich psikusy miały spowodować, by książkę czytało się przyjemnie, a nawet miała śmieszyć.

Przeczytać, czy nie przeczytać ? Podsumowanie.

Niestety książką nie spełniła moich oczekiwań. Opowiadane historie wcale mnie nie rozśmieszyły. Momentami nawet treść była nudna, troszkę bez sensu. Miałem wrażenie jakby autorowi zabrakło pomysłu na książkę o ufoludkach, którą tak bardzo chciał napisać. Moja mama stwierdziła, że zabrakło mu weny twórczej, a musiał w terminie oddać książkę do wydawnictwa i szybko coś napisał. Miałem nadzieję, że książka ta będzie równie zabawna , jak inne podobne opowiadania o łobuzach np. Małgorzaty Strękowskiej-Zaręby pt. „Okropny Maciuś”. Gdy czytałem te opowiadanie, aż „pękałem ze śmiechu”. Niestety autor Grzegorz Kasdepke w książce „Bodzio i Pulpet” bardzo mnie rozczarował i nie poleciłbym nikomu tej książki.

Tomasz Dworak 4a



Poniżej zdjęcia ciekawszych prac uczniów przedstawiających sylwetki wybranych pisarzy i ulubione książki. W ten nietuzinkowy sposób uczniowie zachęcali do czytania wybranych pozycji, dostępnych w bibliotece szkolnej.






Realizacja projektów edukacyjnych
z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.



„Podróże w świat książek” – projekt realizowany w klasach pierwszych.

„Dzieci takie, jak my” – projekt realizowany w klasie drugiej a.

„Klub małego detektywa” – projekt realizowany w klasach drugiej b i drugiej c.

„Bliżej świata zwierząt” – projekt realizowany w klasach trzecich.

„Zioła łąk i ogrodów” – projekt realizowany w klasach czwartych.

„Kwiaty pól i łąk” – projekt realizowany w klasach czwartych.

„Runo leśne” – projekt realizowany w klasach czwartych.

„Poetyckie nowinki. Poezja dziecięca XX i XXI wieku” – projekt realizowany w klasach czwartych i szóstej a.

„Z książką na dobre i na złe” – projekt realizowany w klasach czwartych i szóstej a.

„Wszystkie części rośliny w jednej surówce” – projekt realizowany w klasach piątych

„Drzewa i krzewy liściaste w naszej okolicy” – projekt realizowany w klasie 6a.

„Drzewa i krzewy owocowe w naszej okolicy” – projekt realizowany w klasie 6b.

„Przygody Jego wysokości Longina pretekstem do podróży w lata 80-te” – projekt edukacyjny realizowany w klasie szóstej a.




Przygotowania do kolejnego konkursu recytatorskiego były częścią projektu realizowanego w ramach programu "Książki naszych marzeń". Uczniowie spośród wielu tomików poezji, które znajdują się w naszej bibliotece szkolnej poszukiwali liryków o tematyce "CZAS".
23 marca 2016 Maja Pisera z klasy 6a przeszła do finału konkursu recytatorskiego "O Skrzydło Pegaza". Był to międzyszkolny jubileuszowy konkurs pod patronatem Prezydenta Miasta Katowice. Recytatorzy spotkali się w Prywatnej Szkole Podstawowej "Szkoła jak Dom". Maja zaprezentowała wiersz Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej "Czas krawiec kulawy".
27 kwietnia odbędzie się druga część konkursu, dlatego już dziś mocno trzymamy za Maję kciuki!!!







Realizacja projektu edukacyjnego dla klas I „Podróże w świat książek ” w roku szkolnym 2015/2016

1. Głośne czytanie książki „Plastusiowy pamiętnik”, a następnie wykonywanie plastelinowych ilustracji do książki ( wrzesień 2015)



2. Udział w warsztatach literackich w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Spotkanie autorskie z Panią Justyną Czechowską pt. „Pippi. Skąd się wzięła najsilniejsza dziewczynka na świecie?” ( październik 2015)





3. Wyjazd do Chorzowskiego Centrum Kultury na przedstawienie pt: „BRZECHWOLANDIA”-poznanie utworów J. Brzechwy ( listopad 2015)



4. Koala Ala i brunatne futro Brunona czyli Puszyste historyjki – zajęcia literackie w MBP z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia.







5. Prezentacja multimedialna dla uczniów na temat „ Droga książki od autora do czytelnika” ( styczeń 2016)

6. PASOWANIE NA CZYTELNIKA – quiz czytelniczy oraz zabawy w bajkowej scenerii, której podsumowaniem było Pasowanie na czytelnika ( luty 2016)









7. Zajęcia plastyczne: wykonanie zakładki do książki ( luty 2016)

8. Zajęcia w EMPIKU: „Książka, przecinek i kropka” – wizyta w księgarni, zajęcia dla dzieci prowadzone przez pracownika księgarni ( marzec 2016)






Przygody Kuby i Buby, pomysłowych bliźniaków bohaterów książki Grzegorza Kasdepke, były inspiracją dla uczniów II a do napisania wymyślonych przez siebie przygód bohaterów „Awantury do kwadratu”. Dzieci poznały etapy pisania książki, pracę osób pracujących przy produkcji książki i postanowiły same książkę napisać i wykonać. Swoje dzieła zaprezentowały w szkolnej bibliotece, gdzie można obejrzeć i przeczytać powstałe książki.






W ramach programu Książki naszych marzeń uczniowie klasy II a, zainspirowani książką Grzegorza Kasdepke, wykonali smaczne i zdrowe wiosenne kanapki. Jednakże w przeciwieństwie do niesfornych bliźniaków Kuby i Buby, drugoklasiści pracowali zgodnie, a efekt ich działań był bardzo smakowity... Zobaczcie sami, jakie kanapki przygotowali.






Projekt edukacyjny realizowany w klasach II b i II c w ramach programu „ Książki naszych marzeń”

Naturalna ciekawość poznawania świata, nieustające zadawanie przez dzieci pytań: `dlaczego?"," po co?"," a czy mogę pokazać wszystkim?"," a ja to też mam" itp. sprawiło, że w naturalny sposób powstał projekt dla kl. 2 b oraz klasy 2 c "KLUB MAŁEGO DETEKTYWA".

1. Podążając śladem ciekawości dziecięcej uczestniczyliśmy w zajęciach przyrodniczych pt.: „Tropem bioróżnorodności” w Parku Śląskim podczas, których rozwiązaliśmy wiele zagadek...

















2.Lekcje czytelnicze – nauczyciel poprzez czytanie dzieciom fragmentów książek zachęcał je do samodzielnego czytania oraz wypożyczania książek. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Dzieci same poszukiwały informacji i materiałów zawartych w książkach M. Widmark i H. Willis z serii „ Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” oraz G. Kasdepke „ Detektyw Pozytywka”. Czytanie książek, opowiadanie najciekawszych i ulubionych przygód bohaterów , tworzenie na ich temat prac plastycznych sprawia im wielką radość. Wzajemnie polecają sobie przeczytane książki.

















3.Wystawa prac uczniów - prace plastyczne, notatki, krzyżówki i zagadki dotyczące przeczytanych książek.



4. Wyzwaniem dla dzieci był udział w detektywistycznej grze terenowej „ Tropiciele agenta” przygotowanej przez wychowawczynie, której celem było rozwijanie logicznego myślenia, wyciąganie wniosków, zapoznanie z akcesoriami detektywa, obserwacja przyrody w najbliższej okolicy oraz rozwiązywanie przyrodniczych zagadek i tajemnic z użyciem prawdziwego sprzętu detektywa. Cel został osiągnięty, a dzieci zachwycone.















5. Udział w warsztatach opowiadania historii „ Tajemnice przedmiotu” w MDK „Koszutka” w Katowicach, podczas których dzieci:

• poznały zabawy z zakresu tworzenia opowieści,
• ułożyły „dzieje” przedmiotów,
• stworzyły „metki” historii przedmiotów mówiące o tym „jak to się stało, że parasol jest uszkodzony?”, „kto był właścicielem tej serwetki?”, skąd się tutaj znalazł ten kapelusz?”.












Projekt edukacyjny pt. „Bliżej świata zwierząt” realizowany w klasach IIIa i III b
w ramach programu „ Książki naszych marzeń”


Cele projektu

• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
• zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt;
• wyzwalanie odpowiedzialności i troski o zwierzęta w naturalnym środowisku;
• uwrażliwienie na piękno przyrody i świat zwierząt;
• kształtowanie postaw proekologicznych;
• kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji;
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych;

Zrealizowane zadania:

1.Wycieczka do nadleśnictwa w Katowicach Panewnikach - spotkanie z leśnikiem, zajęcia w sali edukacyjnej, zapoznanie z mieszkańcami lasu

2.”Warsztaty bioróżnorodności„ w Parku Śląskim w Chorzowie – spotkanie z biologiem i ornitologiem, obserwacja ptaków w naturalnym środowisku, rozróżnianie gatunków, obserwacja owadów pod mikroskopem

3. Włączenie się w szkolną akcję pomocy zwierzętom w schronisku- zbiórka karmy i koców.

4. Czytanie i omawiane lektury „Puc, Bursztyn i goście”- kundelki i psy rasowe, przygotowanie w grupach albumów o wybranych rasach psów, gazetka ścienna

5. Samodzielne czytanie książek z serii „Zaopiekuj się mną”- indywidualne sporządzanie streszczeń i recenzji, opowiadanie treści , gazetka ścienna

6. Przygotowanie „Stołówki dla ptaków”- rozpoczęcie klasowej akcji dokarmiania ptaków zimą, obserwacja ptaków, rozpoznawanie gatunków

7. Warsztaty interdyscyplinarne w pałacu Młodzieży w Katowicach – „Mięczaki” prezentacja multimedialna dotycząca gatunku i przedstawicieli, obserwacja okazów naturalnych, zajęcia z mikroskopem, wykonanie pracy plastycznej z gliny i witrażu zgodnie z tematyką.

8. Czytanie i omawiane lektury „Anaruk, chłopiec z Grenlandii” – przygotowanie referatów o zwierzętach żyjących na Grenlandii, gazetka ścienna

9. Spotkanie z pracownikiem Straży Miejskiej- prezentacja multimedialna „ Pies w służbie człowiekowi” (pies ratownik, pies przewodnik, pies tropiący), zasady zachowania się w kontaktach z psem, zasady bezpieczeństwa

10. Wyjazd na „Zieloną szkołę” do Jastrzębiej Góry
Wycieczka do portu we Władysławowie – spotkanie z rybakiem, gatunki ryb żyjących w Bałtyku,
Wycieczka do „Ocean Parku” we Władysławowie – mieszkańcy mórz i oceanów
Wycieczka na farmę strusi w Kniewie - ptaki hodowlane w Polsce

11. Czytanie i omawiane lektury „O psie, który jeździł koleją”- pies przyjacielem człowieka, obowiązki i przyjemności płynące z posiadania psa

KILKA ZDJĘĆ PRZEDSTAWIAJĄCYCH REALIZACJĘ NASZEGO PROJEKTU

”Warsztaty Bioróżnorodności„ w Parku Śląskim w Chorzowie:





„Zaopiekuj się mną”- indywidualne sporządzanie streszczeń i recenzji – gazetka ścienna:



Ocean Park we Władysławowie:





Farma strusi i nie tylko…








W ramach realizacji projektu "Z książką na dobre i na złe" 6 kwietnia dzięki uprzejmości Pani Jolanty Budzyńskiej i pracowników drukarni archidiecezjalnej klasa 4a mogła gościć w budynku, gdzie drukuje się m.in. "Gościa Niedzielnego". Byliśmy świadkami bardzo złożonego procesu produkcyjnego książek. Uczniowie zobaczyli wiele ciekawych, dziwnych i bardzo drogich maszyn drukarskich. Najwięcej emocji wzbudził "krokodyl", który służy do składania egzemplarzy zeszytowych i oczywiście gilotyna- najniebezpieczniejsza maszyna w drukarni. Warto było zapoznać się z trudną, ale niebywale potrzebną pracą introligatorów. Kto dziś wyobraża sobie świat bez książek?










Oto laurki uczniów klas czwartych, które powstały w ramach projektu realizowanego do programu szkolnego "Książki naszych marzeń". Uczniowie chcąc okazać swoją wdzięczność osobom, którym coś zawdzięczają pisali listy "stokrotne". Inspiracją do pisania listów był tekst Jana Twardowskiego "List stokrotny". W laurkach uczniowie umieszczali również wierszyki- życzenia z tomiku Agnieszki Frączek, zakupionego w ramach w/w programu. Mam nadzieję, że udało nam się mile zaskoczyć wiele osób z kręgu czwartoklasistów; że laurki wywołały uśmiech, radość i wzruszenie; że słowem wyzwalamy pozytywne reakcje; że kolorujemy świat innym nie wstydząc się dziękować; że budujemy lepszy świat; że...



W dobie Internetu, Tabletów, iPhone’ów i Smartfonów… projekt, który realizowaliśmy to było dla dzieci duże wyzwanie…

Radość z odkrywania tajemnic roślin jest dla dzieci dużym przeżyciem i pozytywnie wpływa na uczuciowy stosunek do przyrody.

Poszukiwanie i wirtualne kolekcjonowanie kwiatów…liści…ziół jest wspaniałym zajęciem. Nie tylko wzbogacało ich wiedzę, ale było fascynującą i wspaniałą przygodą. Wykonywanie wirtualnego zielnika kwiatów, liści bądź warzyw zachęcało moich młodych badaczy do wspólnej zabawy z rodzicami. Podczas wielogodzinnych „polowań z aparatem fotograficznym” w terenie, wykonywania prezentacji multimedialnych lub albumów w domu uczyli się wytrwałości i ćwiczyli koncentrację swojej uwagi.

Oto książki z których dzieci korzystały przygotowując następujące projekty:
Klasy IV- VI do wyboru miały następujące tematy projektów:
„ZIOŁA ŁĄK I PÓL”
„KWIATY PÓŁ I ŁĄK”
„RUNO LEŚNE”
„WARZYWA W NASZYCH SKLEPACH”
„DRZEWA I KRZEWY LIŚCIASTE NASZEJ OKOLICY”
„DRZEWA I KRZEWY OWOCOWE W NAJBLIŻSZEJ OKOLICY”





A oto przykładowe prace uczniów:







SPOTKANIA AUTORSKIE

SPOTKANIE AUTORSKIE Z LILIANĄ BARDIJEWSKĄ

22 kwietnia chętni uczniowie z klas drugich i trzecich uczestniczyli w spotkaniu z pisarką Lilianą Bardijewską w MDK „Koszutka” – filia „Dąb”. Liliana Bardijewska - polska autorka kilkunastu książek, słuchowisk radiowych i sztuk teatralnych dla dzieci, a także tłumaczka oraz krytyk literacki i teatralny. Jej „Zielony wędrowiec” oraz „Dom ośmiu tajemnic” zostały uhonorowane tytułem Książki Roku przez Polską Sekcję IBBY. „Dom ośmiu tajemnic” został wpisany na Międzynarodową Honorową Listę IBBY najlepszych książek (2008) oraz na Listę Białych Kruków w Monachium. Podczas spotkania można było zakupić książki autorki „Zielony wędrowiec” oraz „Moje-nie moje” i poprosić o autograf.



SPOTKANIE AUTORSKIE Z WALDEMAREM CICHONIEM



W piątek 6 maja w ramach promowania czytelnictwa zorganizowane zostało w naszej szkole spotkanie autorskie z pisarzem Waldemarem Cichoniem. Zaproszony gość jest autorem przezabawnych, opowieści o niesfornym, a zarazem bardzo sympatycznym kocie Cukierku. Pan Waldemar Cichoń opowiedział uczniom klas 1-3, co zainspirowało go do napisania tych książek oraz przeczytał fragmenty opowiadań o kocie Cukierku. Następnie odpowiadał na liczne pytania zadawane przez dzieci. Uczniom klas 4-6 opowiadał o swojej najnowszej publikacji, w której przedstawiono niesamowite, ale prawdziwe wydarzenia z dziejów Górnego Śląska. W trakcie spotkania można było zakupić jego książki i otrzymać autograf.