Ciekawostki literackie

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

30 marca 2020

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci 2020

Już w czwartek Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – to święto obchodzone co roku 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Zostało ustanowione w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi (IBBY). Od tamtej pory, co roku inny kraj jest gospodarzem tego dnia, projektując i rozsyłając plakat z mottem.

Polska była organizatorem w 1979 roku. Motto „Książka moim oknem na świat” wymyślił wówczas Wojciech Żukrowski, a sam plakat projektował Jerzy Czerniawski.

W tym roku gospodarzem jest Słowenia.

Dzień ten ma na celu promowanie pięknej literatury i grafiki dla młodego czytelnika, rozpowszechnianie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych.

W Polsce od 2001 roku odbywa się akcja społeczna „Cała Polska czyta dzieciom”. Ma ona za zadanie uświadomienie społeczeństwu, jak ważne dla dzieci jest poznawanie świata książek i zachęcenie rodziców do czytania książek swoim dzieciom.

26 marca 2020

Autorzy literatury dziecięcej i młodzieżowej.

Ciekawostki z życia i twórczości pisarzy,

których książki najchętniej są

wypożyczane z biblioteki szkolnej.



Holly Webb – brytyjska pisarka; autorka licznych książek dla dzieci, szczególnie podobających się małym dziewczynkom.
Mieszka w południowej Anglii w Berkshire
z mężem, trzema synami i kotem. Zaczęła pisać wiele lat temu, kiedy pracowała jako redaktor literatury dziecięcej. Jednak to pisanie książek było jej największą pasją. Obecnie pisze bez przerwy.
Krytycy zarzucają jej schematyczność, prostotę
i nadmierną słodycz. Cechą charakterystyczną jej utworów są częste zdrobnienia. Bohaterkami książek są z reguły małe dziewczynki oraz zwierzęta, którym one pomagają.

Fragmenty wywiadu z Holly Webb - http://www.zielonasowa.pl/

Skąd wziął się pomysł, aby zacząć pisać
o czworonogach?
Od zawsze kochałam koty i psy. Zwierzęta towarzyszą mi przez całe życie. Według mnie więź pomiędzy dzieckiem a czworonogiem jest czymś niezwykłym, a ja chciałabym unaoczniać tę więź.

Czy masz w domu koty lub psy?
Obecnie mam tylko jednego kota o imieniu Marble. Jego imię pochodzi od pewnego rodzaju ciasta!

Skąd czerpiesz pomysły na kolejne książki
o kociakach i szczeniakach? Czy są to prawdziwe historie, czy tylko częściowo oparte na faktach?
Wielu ludzi opowiada mi historie, które przydarzyły się im oraz ich zwierzętom. Najczęściej te historie opowiadają mi dzieci podczas autorskich spotkań w szkołach. Opowieści w książkach zawierają wątki, które wydarzyły się naprawdę, jednak wplotłam je
w fikcyjne otoczenie.


Zwierzęta w Twoich książkach mają ciekawe imiona. W jaki sposób je wymyślasz?
Większość szczeniaków ma imiona zasłyszane
i pożyczone od piesków, na które ludzie wołają
w parku. Moi synowie uwielbiają psy i często proszę ich o pomysły na imiona. To bardzo pomocne!




Agnieszka Stelmaszyk - urodziła się
w 1976 roku. Zanim odkryła swój talent pisarski, podejmowała się różnych zajęć.
Już jako dziewczynka marzyła o tym, by zostać lekarzem lub przyrodnikiem. Później myślała o karierze archeologa, a nawet malarki. W pełni spełniona poczuła się jednak dopiero jako pisarka. Autorka twierdzi, iż najbardziej w tym zawodzie pociąga ją fakt, że może wcielić się
w dowolnie wybraną postać i na chwilę stać się kimś zupełnie innym. Z zawodu autorka jest nauczycielką języka polskiego, jednak nigdy nie pracowała w szkole.

Znane książki:
Serie - Kroniki Archeo; Koalicja Szpiegów; Klub poszukiwaczy przygód; Już czytam.

„Trudno mi powiedzieć, dlaczego zaczęłam pisać właśnie dla dzieci. Chyba dlatego, że zawsze zwariowane historie krążyły mi po głowie
i w pewnym momencie po prostu zaczęłam przelewać je na papier. Rzeczywiście, nie łatwo dziś zainteresować młodych czytelników literaturą. Trudniej jest konkurować z grami
i wszelkimi elektronicznymi gadżetami. Dlatego wielką radość sprawiają mi dzieci, które do mnie piszą, dzieląc się wrażeniami z lektury moich książek. Cieszy mnie również, gdy na spotkaniach autorskich rodzice mówią, że ich dzieci dzięki „Kronikom Archeo” złapały czytelniczego bakcyla, polubiły czytanie i sięgają po coraz to inne książki, choć wcześniej raczej niechętnie to robiły…”

 

 Andrzej Maleszka - Życie i twórczość | Artysta | Culture.pl

 

Andrzej Maleszka – polski reżyser
i scenarzysta, pisarz, specjalizujący się
w twórczości dla dzieci i młodzieży. Twórca wielu sztuk teatralnych, teatru telewizji
i filmów. Nominowany i nagradzany wieloma nagrodami, w tym w ramach festiwalu Ale Kino! Także laureat nagrody IBBY za najlepszą powieść roku dla dzieci. Kawaler Orderu Uśmiechu. Cykl „Magiczne drzewo” zdobył 19 listopada 2007 r. w Nowym Jorku międzynarodową Nagrodę Emmy w kategorii produkcji telewizyjnych dla dzieci i młodzieży. Nakładem Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak od 2009 r. wydaje cykl powieści dla dzieci pod tym samym tytułem. Autor znakomicie rozumie świat dzieci i opowiada historie
z ich punktu widzenia. Jako reżyser jest też ekspertem w pracy z młodymi aktorami.
Zarówno jego filmy, jak i przedstawienia teatralne emanują niezwykłą fantazją ich twórcy, nieoczekiwanymi pomysłami
i ogromnym ładunkiem energii. Są to najczęściej magiczne historie łączące fantastykę i współczesne realia. Możliwe jest tu wszystko: ludzie mówią kocim językiem, na głowie może komuś wyrosnąć niebieska róża, a dziewczyna może zachowywać się jak telewizor i być sterowana pilotem.


Magda Burek, wielka miłośniczka książek i twórczości Grzegorza Kasdepke zrobiła z nim sobie pamiątkowe zdjęcie.


Grzegorz Kasdepkepolski pisarz dla dzieci i młodzieży, autor scenariuszy, dziennikarz.
Z wykształcenia dziennikarz,
z wyboru – bajkopisarz. Były wieloletni redaktor naczelny magazynu „Świerszczyk”.                                                                                                                                                               Grzegorz Kasdepke napisał ponad 30 książek dla maluchów i starszych dzieci.    Był także autorem scenariuszy do telewizyjnych programów dla dzieci, między innymi takich jak: „Ciuchcia” , „Budzik”.  Przez cztery lata był też scenarzystą serialu „Klan”. Wielbiciel radia, twórca licznych słuchowisk radiowych. Jest laureatem wielu cennych nagród.
- Wszystkie moje książki powstawały dla syna Kacpra, on był niejako przyczynkiem do wszystkich opowiadań, moje książki rosną też wraz z moim synem - mówił pisarz podczas spotkania w 2013 roku w MBP
  w Radomsku.                                                Pisarz przyznał się także, że jako dziecko nie lubił czytać i dopiero ciocia namówiła go,
a raczej zmusiła do przeczytania książki Jana Grabowskiego „Finek” i od tego czasu zakochał się w czytaniu. Autor sam o sobie mówi, że lubi pisać książki niezbyt mądre, trochę w nurcie antypedagogicznym, ale za to zajmujące, intrygujące i interesujące.

 



John Flanagan – australijski pisarz. Przez dwie dekady pisał spoty reklamowe i scenariusze, później zaś trafił do telewizji
i został jednym ze współtwórców sukcesu sitcomu Hi Dad!. Najbardziej znany jednak jest ze swojej serii książek pt. Zwiadowcy, osadzonej w fantastycznym świecie powieści dla młodzieży.
Flanagan zaczął pisać historię Willa dla swego syna, Michaela, jednak to, co miało być opowieściami na dobranoc, szybko przerodziło się w cykl powieści. Do tej pory Flanagan napisał 13 książek tej serii. Pisarz wraz z żoną mieszka na przedmieściach Manly w Australii. Ma troje dzieci i czworo wnuków.

Seria powieści
Zwiadowcy
1. Ruiny Gorlanu
2. Płonący Most
3. Ziemia Skuta Lodem
4. Bitwa o Skandię
5. Czarnoksiężnik z Północy
6. Oblężenie Macindaw
7. Okup za Eraka
8. Królowie Clonmellu
9. Halt w niebezpieczeństwie
10. Cesarz Nihon-Ja
11. Zaginione historie
12. Królewski zwiadowca

 John Flanagan | Wydawnictwo Jaguar



Jeff Kinney (ur. 19 lutego 1971) – amerykański pisarz, rysownik, projektant gier online. Napisał między innymi serię książek pt. Dziennik cwaniaczka.

Dzieciństwo spędził w okolicach Waszyngtonu. Uprawiał wszelkie sporty, na jakie zapisał go ojciec. Był regularnie ogrywany w młodzieżowy baseball, a trener piłki nożnej oddelegował go do przynoszenia piłek. Uchylał się przed lekcjami pływania, chowając się w szatni. Aby uciec od tej niesławnej przeszłości i rozpocząć wszystko na nowo, w 1995 roku Kinney przeprowadził się do Nowej Anglii. Pracował jako grafik prasowy i programista oraz zajmował się innymi zadaniami, które nie wymagały wysiłku fizycznego.

Mając dwadzieścia parę lat, postanowił napisać książkę swobodnie opartą na motywach swojego dzieciństwa, która przedstawiłaby w pigułce najśmieszniejsze rzeczy, jakie przytrafiły się w tym czasie jemu oraz jego rodzinie. Spędził około cztery lata, spisując wszystko, co spamiętał z tamtego okresu, a następne trzy – na tworzeniu historii. Początkowo wcale nie zamierzał jej prezentować w Internecie, ale gdy pracował nad książką, pojawiła się okazja, aby przedstawić ją na stronie www.funbrain.com. „Dziennik cwaniaczka” pojawił się tam w maju 2004 roku i od tej pory zyskał ponad 20 milionów czytelników.

Obecnie mieszka w południowej części stanu Massachusetts razem z żoną Julie oraz dwoma synami, Willem i Grantem.

 

 

25 marca 2020

Kto czyta nie błądzi...

Kto czyta nie błądzi - wpływ czytania na rozwój poznawczy
i emocjonalny dzieci.

Rzeczywistość w której żyjemy jest oparta na obrazie i dźwięku. Dzieci od najmłodszych lat zalewane są falą bodźców płynących z laptopów, smartfonów i telewizji. W tym natłoku audiowizualnych przekazów dzieci muszą nauczyć się szybkiego odnajdywania kluczowych dla nich informacji. Czy w takim razie współczesnym dzieciom nadal potrzebne są książki? Czy czytanie może wykształcić u nich umiejętności, które będą przydatne w przyszłości?
TAK!

Koncentracja uwagi, wytrwałość i myślenie:

Dzieci, do których napływa duża ilość bodźców audiowizualnych uczą się przerzucania uwagi pomiędzy kilkoma źródłami informacji. Często zdarza się, że równocześnie jedzą, grają na telefonie, oglądają film i rozmawiają z rodzicem. Przerzutność uwagi wytwarza się więc u współczesnych dzieci w sposób naturalny. Dzieci i młodzież nie radzą sobie jednak z koncentracją uwagi na jednym zadaniu, oraz z odnajdywaniem informacji istotnych. Z tego powodu często nie są w stanie wyciągnąć logicznych wniosków z prezentowanego im materiału. Czytanie uczy dzieci wytrwałości, cierpliwości i koncentracji. Czytanie ze zrozumieniem wymaga odnalezienia informacji istotnych i połączenia ich w logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy. Jest to podstawa myślenia logicznego, która pozwala nam w przyszłości na selekcjonowanie informacji i ich analizę. Dzieci, którym książki czytane są na głos dodatkowo wzmacniają uwagę i analizę słuchową. Dzięki temu są w stanie skupić się na słowach płynących z ust drugiego człowieka. Jest to znakomita inwestycja w rozwój edukacyjny dziecka. Pozwala bowiem na lepsze przetwarzanie informacji przekazywanych przez nauczycieli. Jednak przede wszystkim jest to inwestycja w rozwój społeczny dziecka: umiejętność konwersacji i słuchania drugiego człowieka.

Komunikacja i rozwój słownictwa Współczesne komunikaty są zwykle krótkie i ubogie słownikowo. Książki są podstawowym nośnikiem poprawnej polszczyzny, w których wciąż przykłada się wagę do konstrukcji zdania i zabawę słowem. Dzieci, które czytają mają większy zasób słownictwa, lepiej rozumieją subtelne różnice między wyrazami bliskoznacznymi, szybciej uczą się rozumienia metafor, ironii i dowcipu. Dzięki czytaniu dzieci lepiej wyrażają swoje myśli. Potrafią bronić swojego zdania, rozmawiać o emocjach, potrzebach i postawach.

Empatia i wrażliwość emocjonalna Dzięki książkom dzieci uczą się rozumienia cudzych stanów emocjonalnych, motywacji innych ludzi i wytwarzają szacunek dla odmienności. Czytanie książki bez nawiązania emocjonalnej więzi z bohaterem zwykle kończy się porażką. Wytworzenie tej więzi jest zaś treningiem dla budowania poprawnych relacji w rzeczywistości.

Nauka relaksu Szybkie tempo współczesnego świata sprawia, że coraz więcej dzieci jest nadpobudliwych, drażliwych i chaotycznych. U młodzieży stwierdza się wzrost przypadków zaburzeń snu i zaburzeń emocjonalnych. Czytanie to sposób na wyciszenie organizmu i oderwanie od ciągłej stymulacji. Czytanie wpływa szczególnie korzystnie na wyciszenie organizmu przed snem. Książka może być dobrą inwestycją w rozwój intelektualny dziecka. Daje kompetencje, których rozwoju nie zapewniają współczesne media. Książka to jednak przede wszystkim dobra zabawa i przyjemność. Dlatego nie odsyłajmy dzieci do czytania „za karę”. Starajmy się dobierać dla nich książki, które mają szanse je zainteresować, a przede wszystkim sami bądźmy dobrym przykładem. Dzieci uczą się przez powtarzanie zachowania dorosłych. Jeśli w naszej rodzinie będzie zwyczaj czytania książek, to dziecko ma większe szanse na przejęcie tego nawyku.