Turcja 2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Wizyta w Turcji 7-14 grudnia 2019

 

Od września 2019 roku nasza szkoła przystąpiła do realizacji europejskiego projektu Erasmus ‘Shape your mind’ (‘Kształtuj swój umysł’). Pierwszy wyjazd uczniów wraz z opiekunami do Turcji (koordynatora projektu) odbył się w grudniu 2019 roku. Uczniowie klas siódmych, którzy wzięli w nim udział to: Agnieszka Dąbrowska, Wiktoria Wojciechowska-Mazur, Miłosz Martyniak oraz Borys Olszewski. Opiekunami naszych uczniów była pani dyrektor SP 66 Iwona Korchowiec oraz nauczycielka języka angielskiego pani Barbara Hronowska.

W poniedziałek uczestnicy projektu rozpoczęli wizytę w Isparcie od zwiedzania szkoły naszego partnera projektu. Oglądali niektóre sale, rozmawiali z uczniami i przyglądali się pracy nauczycieli. Młodzież, która jest zaangażowana w projekt pracowała w bibliotece szkolnej. Pierwszym zadaniem było pokazanie prezentacji każdego zespołu dotyczącej kraju, miasta i szkoły. Aby przełamać lody pomiędzy uczniami zorganizowano integracyjną zabawę z balonami. Następnie uczniowie podzieleni na międzynarodowe zespoły pracowali nad przygotowaniem prezentacji związanych z tematem naszego projektu dotyczących cyfrowego obywatelstwa, zagrożeń związanych z utratą hasła w Internecie, przejęcia konta w mediach społecznościowych i bezpiecznego korzystania z Internetu. Podczas wspólnej pracy uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności cyfrowe oraz uczyć się współpracy w grupie. Nauczyciele spotkali się z dyrektorem szkoły, zjedli wspólnie lunch. Wszyscy nauczyciele biorący udział w projekcie pracowali przez cały tydzień w specjalnie wyznaczonym do tego celu pokoju dla projektu Erasmus i rozmawiali o kolejnych zadaniach, ustalali terminy następnych wizyt i omawiali szczegóły projektu.

Kolejny dzień wizyty projektu- wtorek też okazał się bardzo pracowity. Rano uczniowie pokazali przygotowane prezentacje dotyczące cyfrowego obywatelstwa i zagrożeń w Internecie. Następnie nauczyciele wzięli udział w oficjalnej wizycie w Wydziale Edukacji, gdzie mieli okazję porozmawiać z przedstawicielem wydziału o sprawach dotyczących edukacji w Turcji. Nauczyciele zadawali pytania dotyczące systemu oświaty, porównywali uzyskane informacje z systemem panującym w ich krajach, Kolejnym punktem programu była wizyta w przedszkolu w Isparcie. Uczestnicy projektu mieli okazję poobserwować pracę nauczycieli w przedszkolu, oglądali poszczególne sale, witali się z dziećmi oraz porozmawiali z dyrektorką przedszkola o systemie nauczania w przedszkolach w Turcji. Po zjedzeniu lunchu nauczyciele pracowali ponownie w partnerskiej szkole, a popołudniu udali się na wycieczkę do muzeum „Süleyman Demirel Külliyesi. Muzeum poświęcone jest życiu i działalności nieżyjącego już prezydenta Turcji Süleymana. Poza tym uczestnicy projektu mieli okazję podziwiać widoki nad pięknym jeziorem Eğirdir na terenie Wyżyny Anatolijskiej.

W środę wszyscy uczestnicy projektu udali się na wycieczkę do turystycznej miejscowości Antalya. Niestety z powodu deszczu program wycieczki był zredukowany, zwiedzili oddalone 19 km od Antalyi miasteczko Perge, które w starożytności było jednym z najważniejszych miast Pamfilii, czyli najczęściej odwiedzanego regionu Turcji. Perge zasłynęło w historii jako miejsce narodzin matematyka i astronoma Apoloniusza. W drodze powrotnej zatrzymali się przy małym, ale bardzo malowniczym jeziorze Karacaören.

Czwartek upłynął bardzo pracowicie, ponieważ  od rana odbywały się zajęcia w szkole, uczniowie rozwijali swoje kompetencje cyfrowe i  językowe  pracując w międzynarodowych zespołach. Następnie grali w grę na terenie szkoły stworzoną za pomocą aplikacji Actionbound. Nauczyciele wstawili pytania do aplikacji, a zadaniem uczniów było znaleźć pytania na szkolnych korytarzach i zeskanować je telefonami za pomocą QR kodów. Uczniowie byli podzieleni na międzynarodowe zespoły i bardzo pracowicie przemierzali szkolne korytarze w poszukiwaniu ukrytych kodów. Popołudniu wszyscy uczestnicy udali się do centrum kultury w Isparcie, gdzie wzięli udział w warsztatach tworzenia obrazu za pomocą tradycyjnej tureckiej sztuki zdobienia papieru Ebru. Polega ona na zdobieniu papieru poprzez nanoszenie na papier wzorów tworzonych za pomocą farb rozprowadzanych pędzelkiem na wodzie zagęszczonej tłustą substancją. Jest to tak zwane marmurkowanie”. Papier ozdobiony w sztuce Ebru nosi nazwę papieru tureckiego lub marmurkowanego. Najczęściej stosowane wzory w technice Ebru to motywy roślinne i ornamentalne. Najpierw uczniowie oglądnęli film dotyczący powstawania obrazów za pomocą Ebru, a następnie ochotnicy wzięli udział w ich tworzeniu pod okiem pani prowadzącej zajęcia. Wieczorem odbyła się pożegnalna kolacja na dziesiątym piętrze hotelu w centrum Isparty. Zorganizowano zabawę, w której uczestnicy projektu mogli zaprezentować tradycyjne tańce swoich krajów oraz wspólnie bawili się przy dźwiękach różnych rodzajów muzyki. Zabawa była wyśmienita i wszyscy na pewno długo ją zapamiętają.

W piątek uczniowie zgromadzili się w sali, gdzie koordynator projektu zaprezentował nagrane efekty tygodniowej pracy, pokazał zdjęcia z różnych wydarzeń, a następnie odbyło się uroczyste rozdanie certyfikatów udziału w projekcie Erasmus w Turcji, które były wręczane przez dyrektora szkoły.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie