Projekty i innowacje

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

16 grudnia 2024

Projekty i innowacje

Świetlica pełni funkcję opiekuńczo wychowawczą, dydaktyczną w oparciu o Roczny Plan Pracy.                      

Oprócz planu pracy w świetlicy realizowane są ogólnopolskie projekty edukacyjne oraz innowacja pedagogiczna.

Innowacja pedagogiczna
„Dobre maniery na co dzień – nie tylko od święta”
„...Grzeczność jest dawaniem na to baczności, aby nasze
    rozmowy i uczynki sprawiały przyjemność drugim i nam
      samym. Nie jest ona cnotą, lecz z wielu cnót wypływa,
a niekiedy jest jej uzupełnieniem...” GAULTIER

          W ramach zadań opiekuńczo- wychowawczych świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2024/2025będzie realizowana innowacja pedagogiczna pt.: „Dobre maniery na co dzień – nie tylko od święta”.
      Założeniem wspomnianej innowacji, jest przybliżenie uczniom znajomości zasad dobrego zachowania, które stanowią fundament budowania ich charakteru i umiejętności społecznych.   Uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach dotyczących stosowania określonych zasad obowiązujących we wzajemnych relacjach społecznych, min.;prawidłowego odżywiania, kulturalnego zachowania się przy stole, w miejscach publicznych jak teatr, kino itp..
     Celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, a w szczególności zminimalizowanie problemów wychowawczych, jak również poprawa jakości pracy szkoły poprzez sprawniejsze funkcjonowanie dzieci w klasie, szkole i środowisku pozaszkolnym.
         Działania podjęte w programie innowacyjnym są skorelowane z planem wychowawczo - profilaktycznym szkoły oraz stanowią uzupełnienie i rozszerzenie realizowanych w nim treści.
         Zajęcia w ramach innowacji mają pomóc w wyrabianiu nawyków dobrego wychowania a swobodna atmosfera zajęć ma spowodować u uczniów korzystne nastawienie do wykonywanych zadań. Mamy nadzieję, że udział w zajęciach i warsztatach przyczyni się do kształtowania postaw prospołecznych, których podstawą będą; opanowanie, tolerancja, życzliwość oraz rozumienie i umiejętność działania na rzecz innych.
    „Dobre maniery” to praktyczna i bardzo przydatna umiejętność właściwego zachowania się bez względu na to, w jakich czasach żyjemy. Wzajemne stosunki powinny opierać się na poszanowaniu godności człowieka, uprzejmości i życzliwość.   

 

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
„Sekrety dobrego zachowania”
         Ogólnopolski Projekt Wychowawczo – Edukacyjnym  dotyczy kulturalnego zachowania się w  szkole oraz poza nią.
         Celem realizowanego projektu jest  uświadomienie dzieciom dlaczego należy zachowywać się w określony sposób, tak aby  szybciej zmieniły swoje postępowanie  poprzez zrozumienie dlaczego pewne zachowania są niewłaściwe oraz jak postępować w sposób społecznie akceptowalny.
         Projekt  podzielony jest na cztery tematyczne części, gdzie każda z nich jest odrębnym tematem i koncentruje się  przede wszystkim na umiejętnościach emocjonalno - społecznych takich jak  czekanie na swoją kolej, radzenie sobie z trudnymi emocjami czy wyciszanie się - bycia ze sobą i swoimi myślami. Kolejnym istotnym a zarazem niełatwym tematem  to powrót do trudnych emocji, a konkretniej do bicia i krzywdzenia innych.  
         Aktywne metody pracy, głównie poprzez zabawę będą atrakcyjną formą w osiągnięciu zamierzonego celu jakim jest kształtowanie właściwych postaw i  redukowania niepożądanych zachowań.

 

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
„Akademia Bezpiecznego Puchatka”
Akademia Bezpiecznego Puchatka, to ogólnopolski projekt edukacyjny adresowany przede wszy wszystkim do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Jego celem jest edukacja dzieci na temat bezpieczeństwa na drodze, w szkole, w domu a także podczas wypoczynku, zabaw z innymi dziećmi oraz w Internecie. Poprzez ciekawe materiały edukacyjne przygotowane przez metodyków a także przez odpowiednie wydziały Komendy Głównej Policji dzieci uczą się bezpiecznych postaw w codziennym życiu.
 

 

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
„ Emp@tyczna klasa”
Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród dzieci i młodzieży. Założeniem projektu jest rozwijanie u dzieci i młodzieży umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz reagowania na dany sposób zachowania.

EMP@TYCZNA KLASA jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2024/2025 tj.

- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Głównym celem Projektu jest kreowanie u dzieci i młodzieży postawy lojalności, współpracy i pomocy oraz rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób i reagowania na dany sposób zachowania.
Cele szczegółowe:
- rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
- zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy
- nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi
- uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych
- integracja zespołu klasowego
- budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnego zachowania dzieci i młodzieży poprzez włączenie jej w działalność wolontariatu
-wyrabianie zdolności do samo motywacji
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych  -przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów
- uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych
- kształtowanie kompetencji kluczowych.